MHZ - ShockWave

Úvodní stránka 1 2

Konfigurace: MHZ ShockWave setup
Trup MHZ ShockWave - sklolaminát
Osazeno komponenty Kormidlo: Hopf Mini 90mm Náhon: Hopf Powertrim, pevná hřídel 2mm
Motor Hacker B50S, 2080KV
Regulátor Hacker Master 70SB, 3-6S, SBEC
Akumulátor NanoTech 6S 2200mAh, 45-90C
Servo D-MG16, 2,9kg
RX JR R770S SPCM 40MHz
Vrtule TenShock 34mm, 1,4 pitch
Délka/Šířka 640mm(760mm přezevšechno) / 130mm
Výkon/Váha 800W / 915g(1315g RtR)

30.7.2008 - Konečně se mi splnil sen a podařilo se mi sehnat trup mé vysněné lodi. Byl to trup z druhé ruky, kterému první majitel dal co proto.....nevadí. Vybavení bude tvořit motor velikosti 540L, cca 3500KV, Jeti Hacker Master 70 SB, servo s kovovými převody. Hardware částečně vlastní výroby: flexi hřídel, kormidlo lepené z laminátových destiček. Zdrojem energie bude zprvu osmičlánek Sanyo 2000 Race, později 4S2P A123 2300mAh. Momentálně se mi do stavby nechce....tak si na fotky ještě počkáte. Na fotce je zachycen kýžený budoucí vzhled.

20.10.2008 - Je to už nějaká doba, co mi trup této lodi leži na polici. Mezi tím dorazily všechny potřebné komponenty ke stavbě, proto jsem se rozhodl loď pomalů dávat dohromady. Do stavby se mi moc nechce, tím stavba se docela protáhne. Začal jsem tím, že jsem si začal chystat jednotlivé komponenty, aby bylo možné ke konci celou loď poskládat z ucelenějších celků.

 
No comment.... No comment....

27.10.2008 - Nejdříve jsem začal s trupem, který jsem zevnitř vybrousil a následně vyztužil zrcadlo uhlíkovou a na to pak skelnou tkaninou. Během tvrdnutí lepidla jsem se pustil do stavby držáku serva kormidla. Materiál jsem použil své oblíbené epoxidové desky a následně slepil držák pro servo velikosti HS81. Dále přišlo na řadu sestavení pohonné jednotky, tedy navlečení chladiče motoru a naletování konektorů. Ty jsou naletovány docela nezvykle, nešlo to bohužel jinak, kabely na motoru nejdou témeř ohnout, nechtěl jsem je zlomit. Tentokrát jsem se nerozhodl pro výrobu motorové polopřepážky, ale zvolil jsem CNC držák motoru dodávaný ke hřídeli. Jediná úprava držaku spočívala ve vyvrtání děr ve spodní patce, z důvodu odlechčení a zlepšení spoje se dnem.

 
No comment.... No comment....
 
No comment.... No comment....

29.10.2008 - Dnes bylo třeba ještě trošku upravit držák motoru, tedy byla zbroušena patka, která fixuje držák ke dnu a vyvrtány otvory. Následně jsem držák serva, motoru a nasávací trubičku zalaminoval do trupu.

 
No comment.... No comment....

30.10.2008 - Epoxid již dobře vytvrdl, tak jsem mohl zkusmo trup osadit vybavením. Zbýva už jenom vyřešit kormidlo.

 
No comment.... No comment....
 
No comment.... No comment....

5.11.2008 - Konečně jsem se dokopal udělat kormidlo. Tímto jsou všechny funkční části hotové. Zbýva už doladit a povrchová úprava.

No comment.... No comment....
 
No comment.... No comment....
 
No comment.... No comment....
 
Zkouška těsnosti No comment....
 
Zkouška těsnosti No comment....

20.11.2008 - Mno, co k tomuto napsat....... Netuším co mohlo být příčinou.... Stalo se to asi takto: Položil jsem loď na vodu, odjel kousek od břehu....přesunul se na místo, kde je dobrý výhled, brnknul do plynu, ozvalo se zarachtání,....vše přestalo reagovat, následoval záblesk doprovázený pěknou šlupkou......kouř....HOTOVO.

No comment.... No comment....

20.2.2009 - Je konec února, venku je škaredě, momentálně všude kopec sněhu, vodní plochy pokryty ledem. Na ježdění tedy nejsou podmínky a ani nálada. Po experimentech na na Splaviskách se ukázalo, že NiCd aku nejsou schopny poskytnout dostatek "šťávy" motoru s tak vysokým KV (Feigao 540L 3511KV). I s vrtulí 36mm si motor řekne o víc než jsou schopny NiCd aku poskytnout. Při pořizování motoru jsem se nechal bohužel zlákat snadnou dostupností modelu motoru s vyšším KV než jsem původně chtěl. Doplatil jsem na to špatnou účinností pohonu jako celku.

No comment.... No comment....

Nyní jsem se rozhodl pro malý experiment..... a to pro tzv "High Voltage" setup. Jde o to co nejvíce snížit proud......a tedy zvýšit napětí aby byl zachovaný stejný výkon. Já jsem rozhodl pro 6S LiPol (22.2V) a proud do 25A..... předpokládám, že tohoto bude dosaženo při použití Graupner 34.5mm vrtule. Motor jsem zvolil čínský klon Hackera (tedy stejně jako Feigao), 540S s 2000KV. Přínos očekávám ve zvýšení učinnosti elektrického systému. Elektirckému píši zámerně..... malá vrtule celkové učinnosti moc nepřidá. Abych toto co nejvíce eliminoval, snažil jsem se o co nejlehčí loď (motor 540S je 70g uštřených, baterie Lipol dalších 100g). S vyšší napětím (nižším proudem) se pojí menší nároky na kabeláž, konektory, regulator(?). S vyšším napětím je ale též spojen vyšší počet závitů dvoupolového motoru......tedy menší proudová zatižitelnost. Doufám, že výrobcem udávané limity jsou pravdivé,.....tedy že 25A (kontinuálně) nebude představovat prolbém a motor se nebude přehřívat. K samotné implementaci: Motor je již doma, čeká se na chladič, spojku, aku. Až bude vše pohromadě a roztají ledy provedu testy.

No comment.... No comment....

31.3.2009 - Dnešním dnem se mi doma sešly již všechny komponenty. Shockwave je ve finále osazen: Motor - Hacker B50S 17T, Regler - Jeti Hacker Master 70 SB,Pohonné aku - 6S A123 2300 mAh, Příjmač - Graupner R700 40 MHz, Servo - mini Hextronic digital, Konektory 4 mm Gold. Regulátor a Motor chlazeny vodou v uvedeném pořadí. První vrtule na test budou Graupner 2318.34,5 a 2318.36. Testnu a výdledky postnu :-)

No comment.... No comment....

ShockWave je z velké části hotový, budu zde postupně doplňovat další fotky ze stavby a z jízd.

No comment.... No comment....
 
Takto to jezdí s 8x NiMH Grepow 4200 mAh:-)   A tady ještě jednou s 6S LiPol.

1.4.2009 - Dnes se počasí nakonec umoudřilo a nepršelo, musel jsem jít vyzkoušet nové A123. Jezdí to pěkně. Nabíjení baterie v lodí je docela snadná záležitost. Nabíjeci časy jsou taky slušné (12 min). Přidávám fotky z reálného provozu.

No comment.... No comment....
 
A tady ještě jednou s 6S A123 2300mAH.

3.4.2009 - Dnes bylo pěkné počasí, šel jsem ladit loď. Bohužel v průběhu udělal Shockwave kotrmelec, při kterém nekontrolovaně vrazil do ocelové konstrukce rybníka. Byla to pořádná rána a to jsem rád, že to nebylo v plné rychlosti. Odnesl to čumák lodi, který půjde lehce opravit a taky jsem našel na dně asi 20cm dlouhou trhlinu v trupu, která naštěstí není durch. Tady už to s opravním bude horší. Přemýšlím, že budu muset celé dno vylaminovat jednou tenkou uhlíkovou vrstvou. Jsem zvědav o kolik se zvýší hmotnost lodi. Dalším problémem se ukázal v pohyblivé části kormidla..... Původně osku, podle které se otáčí kormidlo, tvořil imbus šroub se závitem po celé délce!!! K tomuto řešení se asi nemá cenu moc vyjadřovat. Nahradil jsem tedy tento šroub jiným, který nema závit po celé délce. Bohužel i takto se držák listu vydřel (dalo se čekat - hliník na nerez) a na kormidle jsou vůle. Musím nechat tento díl vyvložkovat (bronzová futra by měla být už dostačující).

No comment.... No comment....

9.4.2009 - Musel jsem opravit prasklinu na dně. Tuto jsem zalil laminovací pryskyřicí. Dál jsem uznal za vhodné vyztužit trup aby se to již neopakovalo. Vyztužení jsem provedl vylaminováním vnitřku trupu skelnou tkaninou 110g/m2, která vše i pěkně sjednotila. Přidal jsem lem, který bude držet transparentní folii, při ježední fixovanou PVC páskou. Do překrytu kabiny jsem zalepil kolík, kterým bude přichycen překryt k trupu na jedné straně a na druhé .....ještě nevím.:-)

No comment.... No comment....

Úvodní stránka 1 2